Sinds 13 juni 2014 is er nieuwe regelgeving van toepassing bij verkopen via een webshop. Het uitgangspunt bij deze regelgeving is dat klanten van webwinkels consumenten zijn. Consumenten genieten vaak een grotere bescherming en dat geldt ook bij webwinkels. De hierna te bespreken regelgeving geldt voor webwinkels die goederen verkopen. De regelgeving voor het leveren van diensten heeft veelal dezelfde strekking, maar kan afwijken.
Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de (met name) Europese regelgeving op dit gebied. Niet-naleving hiervan kan namelijk vergaande gevolgen hebben voor de verkoper. Bijvoorbeeld ontbinding van de (koop)overeenkomst door de consument.
Over het algemeen komt een koopovereenkomst tot stand door aanbod en aanvaarding van dit aanbod. Dit is bij een online aankoop niet anders. Het aanbod wordt gevormd doordat het product online wordt aangeboden. Doordat de klant het bestelproces doorloopt, aanvaardt deze het aanbod en komt de overeenkomst tot stand. Bij webwinkels geldt er echter een extra eis: er dient een bevestigingsmail te worden verzonden door de webshop om de overeenkomst tot stand te brengen. Zolang deze niet is verzonden, kan de klant de koop ontbinden. Het betalen van de koopsom is overigens geen vereiste voor de totstandkoming van de overeenkomst.
Bij Absolute Advocaten zijn specialisten werkzaam op het gebied van online koop en verkoop. Wij voorzien u graag van advies. Wij kunnen onder andere beoordelen of aan alle voorwaarden en vereisten wordt voldaan. Daarnaast kunnen wij u bij eventuele geschillen bijstaan.
Uw webshop moet aan vele juridische eisen voldoen. Maar minstens zo belangrijk is dat de website goed gebouwd is, bezoekers genereert (traffic) en uitnodigt tot het doen van een aankoop (conversie). Onze website is gebouwd door Cowpunks. Wij zijn hier zeer tevreden over en we bevelen ze graag aan.
Ingevolge de wet moet een consument weten wat hij koopt. Om die reden moet de verkoper (de webshop) voordat de koop wordt gesloten onder andere de volgende informatie verstrekken:
De verkoper dient de informatie te verstrekken op een wijze die passend is voor de gebruikte communicatie op afstand en in begrijpelijke taal.
Maar wat nou wanneer deze informatie niet wordt verstrekt? Er is in de wet geen algemene sanctie hiervoor opgenomen. Voor het niet vermelden van de mogelijkheid om de koop te ontbinden en het niet plaatsen van het modelformulier voor ontbinding geldt wel een sanctie. De bedenktijd waarbinnen de consument de koop kan ontbinden zonder opgave van redenen (waarover hierna meer) wordt dan verlengd tot ten hoogste twaalf maanden. De verkoper kan de consument binnen deze twaalf maanden alsnog deze informatie verstrekken en de bedenktermijn bedraagt in dat geval veertien dagen vanaf het moment dat de consument de informatie heeft ontvangen.
De consument-koper kan tevens schadevergoeding eisen of de koopovereenkomst vernietigen. De consument zal dan wel moeten aantonen dat de koop is gesloten doordat er onvolledige informatie (of onjuiste informatie) is verstrekt en dat hij op grond van de juiste informatie de koop niet had gesloten.
Na het sluiten van de koopovereenkomst heeft de koper een bedenktijd van 14 dagen waarin hij zonder opgave van reden de koopovereenkomst kan ontbinden. De bedenktijd geldt ook bij het verrichten van diensten. Hiervoor is al aangegeven dat die termijn kan worden verlengd met maximaal 12 maanden indien de verkoper bepaalde verplichtingen niet nakomt. Het wijzen op de bedenktermijn en het verstrekken van de hiervoor genoemde informatie is dus een verplichting van de verkoper die niet geldt bij offline koop.
De termijn begint over het algemeen te lopen vanaf het moment dat de consument het product heeft ontvangen en bij het leveren van diensten vanaf het moment dat de overeenkomst wordt gesloten. Indien meerdere producten afzonderlijk worden geleverd, dan begint de termijn te lopen vanaf het moment dat het laatste product van die bestelling is ontvangen.
Er bestaat geen bedenktijd bij:
Het recht om de koop te ontbinden wordt uitgeoefend door het toezenden van het ingevulde modelformulier voor ontbinding aan de verkoper of een andere daartoe strekkende ondubbelzinnige verklaring te doen aan de verkoper.
Nadat de koop is ontbonden, dient de verkoper binnen veertien dagen nadat hij de verklaring van de koper heeft ontvangen dat de koop wordt ontbonden, alle ontvangen betalingen met inbegrip van de leveringskosten te vergoeden aan de consument. Indien de producten al zijn ontvangen dan dient de consument deze producten terug te sturen naar de verkoper. De kosten hiervan komen voor rekening van de consument. Dit is slechts anders indien de verkoper de consument niet heeft geïnformeerd over het feit dat de kosten voor retourzending voor rekening van de consument komen.
Bij het sluiten van een (koop)overeenkomst worden doorgaans algemene voorwaarden van toepassing verklaard. Dit is bij webwinkels niet anders. In deze voorwaarden zijn vaak afspraken gemaakt over de (wijze van) verzending, de prijs, betalingstermijnen, aansprakelijkheid etc. Veel van deze informatie moet ook duidelijk op de website vermeld staan (zie informatieverplichtingen). Het enkel opnemen van deze verplichtingen in de algemene voorwaarden is dus niet voldoende.
Algemene voorwaarden kunnen slechts worden toegepast indien de consument tijdens het bestelproces akkoord is gegaan met de algemene voorwaarden, er een link vermeld is via welke de consument de algemene voorwaarden in kan zien en de consument moet de algemene voorwaarden op zijn eigen computer kunnen opslaan.
Deel deze pagina:
Bedankt voor uw bericht
Uw bericht is naar ons verstuurd. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
Ons direct spreken?
U kunt ons binnen kantooruren bereiken op 026-325 90 23