Herstructurering

Wijziging organisatiestructuur

Bij een herstructurering van een onderneming wordt de inrichting of organisatie (de structuur) van de onderneming gewijzigd. Er kunnen veel redenen zijn waarom een herstructurering gewenst is, zoals fiscale aspecten, toekomstverwachtingen of de groei van de onderneming.

Herstructureren van een onderneming

Wanneer is er sprake van een herstructurering?

Er is snel sprake van een herstructurering. Dit is al het geval wanneer een eenmanszaak overgaat in een BV of wanneer er een holding- en werkmaatschappijstructuur wordt opgezet. Ook wanneer vennootschappen fuseren of splitsen ter vereenvoudiging van de structuur spreekt men van herstructurering.

Wat kan Absolute Advocaten voor u betekenen?

Absolute advocaten kan u bij een herstructurering vooral adviseren omtrent de aansprakelijkheid en het personeel. Ook heeft Absolute Advocaten notariële kennis in huis, zodat een samenwerking met de notaris vlekkeloos verloopt en al in vroeg stadium met bepaalde aspecten rekening kan worden gehouden.

Voor verdere informatie kunt u uiteraard contact opnemen op het telefoonnummer 026 - 325 9023.

De reden van de herstructurering

Bij een herstructurering staat altijd de reden van de herstructurering voorop. Wil de ondernemer de aansprakelijkheid beperken, dan kan gedacht worden aan het oprichten van een B.V. of de bestaande structuur te wijzigen. Ook kan de reden zijn dat de structuur vereenvoudigd moet worden vanwege organisatorische redenen. Indien het gaat om vereenvoudiging van de structuur speelt de juridische fusie vaak een grote rol. Twee of meerdere vennootschappen gaan dan op in één vennootschap. Groot voordeel bij een juridische fusie is dat er geen leveringshandelingen nodig zijn. Er hoeven geen activa of aandelen overgedragen te worden. Al het vermogen van de verdwijnende vennootschap gaat van rechtswege over op de verkrijgende vennootschap.

Reorganisatie

Een belangrijk aspect bij een herstructurering is het personeel. Dit wordt vaak een reorganisatie genoemd. Het personeel dat in dienst is bij een bepaalde vennootschap, moet worden overgeheveld naar een andere vennootschap. Indien bepaalde vennootschappen verdwijnen of opgaan in een andere vennootschap, kan er sprake zijn van overgang van onderneming waardoor al het personeel van die betreffende vennootschap van rechtswege in dienst komt bij de nieuwe vennootschap. Denk ook aan het mogelijke (collectieve) ontslag van werknemers of het wijzigen van de arbeidsvoorwaarden.

De fiscale aspecten

Bij een herstructurering spelen fiscale aspecten een grote rol. Win dus altijd advies in bij een fiscalist of accountant voordat er een herstructurering plaatsvindt. Ook de notaris heeft een grote rol bij een herstructurering. De notaris adviseert over de gewenste structuur en passeert de benodigde notariële akten.


Deel deze pagina:


Nieuw!
Helpdesk Ondernemingsraad

Helpdesk ondernemingsraad
Ik wil meer informatie

Absolute Advocaten

Geschikte Specialisten

Maak direct een afspraak
of
Stuur ons een bericht